Tre seglingar klara i Stockholmserien, Lidingö Runt, Ornö Runt och Mälarvarvet. Så här ser  resultat ut just nu. 

Skeppare Lidingö runt Ornö runt Mälarvarv Vikinga regatta Gäddis regatta Getfots regatta Höst rastan Totalt
Pontus Rostberg 8 5         13
Nils Virving 9           9
Fredrik Thörn 6 3         9
Leif Bodilsson 7           7
Jakob Thörn 3 2         5
Ulrika By  5           5
Leif Leckström 4           4
Mats Bengtsson   4         4
Giulio Mola 2 1         3
Olle Malmgren 2           2
Stefan Lilleborg 1           1
Lisa Holmqvist   1         1

Hur kan de komma sig att vi på några minuter hamnat hopplöst i lä gentemot  konkurrenten som vi vet håller samma fart och höjd som oss? Vi rundar kryssmärket som andra båt men vid länsrundningen har 5 båtar seglat om oss? Går deras båtar fortare eller vad är det som händer? Bansegling är en utmaning, konkurrensen är stenhård, men det är ju också det som gör det så intressant, roligt och spännande! Hur lyckas vi?

Här är några punkter på att-göra-listan 

1. Segla snabbt! Utan båtfart kommer vi ingen vart, vi inte kan försvara vår position eller fördel om farten o höjden är dålig och konkurrenterna kommer passera och ge oss färre möjligheter att välja väg och därtill ge oss störd vind. En slät botten är viktig för båtfarten eftersom IF-båten har stor våt yta. Läs mer om >> Bottenfinish. Trimma rigg och segel i harmoni då går båten av sig själv (nästan). Riggen ska vara rätt inställd, läs mer i >> Northsails trimguide eller >> Edman trimguide. Svenska seglarförbundet har också en skrift av Björn Österberg som har många bra tips, beställ från Svenska seglarförbundet så dimper den ned i brevlådan >> Fartträning.

2. Hantera din båt som en mästare! Besättningen ska fungera som en enhet där alla vet sin uppgift och manövrarna flyter utan strul. Jag kommer så väl ihåg hur vi på DM gjorde fantastisk första kryss och läns. Vi var i ledning till länsmärket men tog inte ned spinnakern i tid (läs strulade) och tvingades segla förbi länsmärket 5 båtlängder. När vi väl kryssat upp till länsmärket hade 4 IF-båtar passerat oss och vi gick i mål som sista båt. Detta är väl ett tydligt exempel på att båthantering är grunden för ett lyckat race? För seglingslegenden Paul Elvström var båthantering något självklart och i sin bok "Segla för att vinna" skriver han att målet är att segla sin båt optimalt utan att behöva titta på segltrim, för att helt fokusera på vad som händer på vattnet. Bra båthantering gör att vi kan lyfta blicken och planera vår segling. Patrik Erlandsson har skrivit tre artiklar i Medvind om kappsegling med IF-båt och han betonar vikten av att båten ska vara enkel att segla och trimma vilket förhoppningsvis underlättar god båthantering. Läs först >> Spetsa din IF-segling sen går du vidare med >> Spetsa din IF-segling del 2 och slutligen >> Spetsa din IF-segling del 3. Din båt behöver inte se ut precis som Patrik Erlandsson beskriver i sina utmärkta artiklar, det viktigaste är att båten är enkel att hantera för dig!

3. Starta bra, välj rätt spår mot kryssmärket, planera din läns och segla i bra vindtryck där du vill vara. Strategi och taktik kan vara svårt men är du en fena på trigonometri så underlättar det en del:). Läs Mark Rushalls bok om strategi och taktik, den finns att beställa i SSF´s webbutik >> Taktik för kappsegling. För att visualisera hur ändring av vindriktning påverkar vägen mot kryssmärket kan spela mot datorn i >> Sailracer Windgame som presenterar data från en vindstation på British virgin islands i karibien. Det gäller att vara först till kryssmärket. Tidsförloppet är "uppskruvat" så du kommer nå kryssmärket på några minuter. En fallning på 5 grader från 315 grader till 310 på styrbord ger motsvarande höjdare från 45 till 40 grader på babord och en vinst på 10 grader!

4. Förbered dig väl och ha kul! God teamkänsla i båten och sportsmannaanda på banan gör att vi seglar bra! Bansegling är verkligen både spännande och roligt! Läs regattareglerna noga och läs också kappseglingsreglerna som nyligen uppdaterats >> Kappseglingsregler 2017

Sist men inte minst, anmäl dig till till årets Svenska Mästerskap i IF-båt >> SM 2017

Om du inte kommer vara med och tävla så kom ihåg att du är välkommen på regattamiddagen, vi firar ju också 50 år med IF-båten och vi kommer uppmärksamma detta med en riktig festmåltid på Rastaholm lördag 7/7

Har vi missat något? Vill du lägga till något? Kommentera i så fall eller kontakta mig!  

Seglarhälsningar Martin Rundström

Kappsegling alla oldrar Foto BjornHedin
Foto Björn Hedin

Sex anmälda IFbåtar och fem på startlinjen i frisk sv-vind. Pontus, Anders och Tomas fick upp spinnakern direkt efter start och höll ledningen hela vägen till mål. 

Resultat och filmer finns på http://ornorunt.se/

orno
1:a i IF-klassen med rutinerad besättning (och avslappnad fördäcksgast)...

20170603 201547 resized


Maximal utdelning, 1:a i IF-klassen och vann också pris i utlottningen av båtprylar. Grattis!

Tiina Andersson

199 båtar fullföljde årets Lidingö Runt i lätta vindar från nordost till nord. De nio deltagande IF båtarna startade i tredje startgruppen tillsammans tolv folkbåtar. IF:arna kunde hissa spinnakern omgående och kunde komma iväg snabbt. Vid starten var det jämnt efter starten, men det kom ett stiltje innan Fjäderholmarna och där fick Nils Virving på sin nyköpta båt och Pontus Rosberg en försprång till konkurrenterna och det höll i sig hela vägen till mål. Vackert seglat!

Det visade sig att SWE2242, Borta med vinden 13 var oslagbar och tiden räckte till totalvinsten på hela tävlingen. Grattis!

>> Läs Nils Virvings kommentarer här

>> Resultatlistan finns på LIdingö Runts hemsida

Bilder från starten kl 10.20 med nio IF-båtar och tolv folkbåtar på linjen visar att IF-seglarna var väl framme och taggade från start.

lidingorunt17 1

 

lidingorunt17 3

 

lidingorunt17 4

 

lidingorunt17 2

Efter seglingarna samlades de flesta IF-båtarna i Islingeviken för att pusta ut på bryggan med lite aftersail snack.

20170520 130616 resizedHyundai seglar om Fredrik Thörn på Askrikefjärden, i lä så klart. 

20170520 144907 resizedDags att summera racet:

20170520 144930 resized

20170520 150113 resized

20170520 150053 resized

Mästerskapet hålls v27, torsdag 6 juli till lördag 8 juli vid Rastaholm, Södra Björkfjärden, Ekerö, Stockholm. Vi kommer också hålla tuneup onsdag 5 juli. Stockholms segelsällskap, SSS, håller mästerskapet och har lång erfarenhet av att arrangera SM. Vi är mycket nöjda med SSS håller i vårt SM under jubileumsåret då vi också firar 50 år med IF-båten. Våra båtar kommer ligga samlade i hamnen där det också finns sjösättningsmöjligheter för trailerbåtar. Utseglingen till banan är kort och södra Björkfjärden stor. Det kommer att finnas möjlighet att bo i seglarstugor eller vandrarhem i direkt närhet. Man kan också ställa upp husvagn på området. Det finns klubbhus och restaurang i hamnen.

Rastaholm ligger på Ekerö, nära Stockholm och tillfart från Hammarbyslussen tar ca 3 timmar. Det går också slussa från Östersjön in till Mälaren via Södertälje. Bokningar inför SM sköts via Rastaholms värdshus: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Priser: Övernattning på vandrarhemmet 315 kr/person och natt. Hyra lakan o handduk 65 kr/set. Frukostbuffé 95 kr/dag. Lunchpaket 95 kr/paket. Regattamiddag (buffé) inklusive öl/vin 325 kr/person. Kvällsmiddag exklusive dryck 125 kr/person. Bastun kommer vara öppen alla dagar.

>> Hyreskonktrakt  

>> Hyresavtal underlag

>> Stockholms segelsällskap

>> Rastaholm värdshus 

Uppdatering 17-05-28 Vid dagens datum är det 13 besättningar anmälda till IF-SM. Samtliga besättningsmedlemmar måste vara medlemmar i en klubb ansluten till Svenska Seglarförbundet. Rorsman måste också ha giltig tävlingslicens (löses hos Svenska Seglarförbundet) samt vara medlem av IF-förbundet. Kappseglande båt måste ha ett giltigt mätbrev. Viktigt att kolla det, speciellt om du har en lånebåt. Behöver du ett mätbrev inför SM-seglingarna på Rastaholm? Hör av dig till Lars Gradén eller Fredrik Wigelius i god tid innan IF-SM (3 veckor) Kontaktuppgifter finns på >>IF-båt förbundets sida.

Uppdatering 17-06-12 Nu är det 18 besättningar anmälda. Vi kan glädjande nog meddela att det finns ytterligare 2 lånebåtar att hyra och båda är kappseglingsutrustade. Kom ihåg att du också kan boka in dig på regattamiddagen och kvällsgrillningar mm även om du inte deltar i tävlingen, vi firar ju 50 år med IF-båten också!

Uppdatering 17-06-27 Vi blir 24 båtar på SM. Det finns en fin lånebåt ledig i Åkersberga. Nu har vi alla betalt anmälningsavgiften och bokat in måltider? Vi ses på Rastaholm!

Tidsprogram
Tisdag 4/7 Inmätning av båtar
Onsdag 5/7 Tune up race (Tord Sundéns pris) & invigning av IF-SM 2017 med bubbel o middag.
Torsdag 6/7 Racedag 1 & grillmiddag på kvällen
Fredag 7/7 Racedag 2 & grillmiddag på kvällen
Lördag 8/7 Racedag 3 & Regattamiddag med prisutdelning samt firande av "50 år med IF-båten"
Besök oss gärna under veckan! Värdshuset är öppet, Jasmin Lau 0856023070 >>www.rastaholm.se

Onsdag 5/7 Tord Sundéns pris (tune up)
Strålande solsken, frisk vind som vred åt höger gav ett långt kryssben mot Midsommargrundet där vi rundade och gippade och hissade spin i lovart. Ingen deltagare klarade bära spinnaker hela vägen då det var halvvind till att börja med men slutade i härlig slör. Snabbast var Henrik Janmark med besättning (fam) som vann. De startade i lä och lyftes mot märket samtidigt som många i fältet förseglade sig något åt höger. Fin dag!

Torsdag 6/7 SM-dag 1
Vädret är vackert, banorna är raka och vinden frisk i 2 race, men lättade ur precis i starten på 3:e racet. Välarrangerat från SSS med långa fina banor och korta väntetider. Motståndet var också bra med många duktiga seglare där målgångarna blev tighta. Vi fick också fokusera lite extra i länsrundningarna där det var många båtar runt ett märke, men inga incidenter i alla fall vad vi känner till i skrivande stund. Sportsmässigt seglande också där göteborgarna tog straff vid en knappt synbar touch av lovartsmärket. Våra seglarvänner från Holland var nöjda med det tuffa motsåndet och har varit flitiga på att fota och filma. Vi har också filmat under någon segling och en goprofilm kommer senare i kväll (hoppas vi)...

IF SM 2017 dag 1

Fredag 7 juli SM-dag 2
Trixiga vindar och en hel del vindvrid på andra racet. Maxtiden gick ut för flera seglare vilket var synd, men så är det på Björkjärden ibland. Skönt att vi kunde dock genomföra tre tävlingar. I morgon avgörs det. Inget är givet ännu. Här är resultatet efter dag två.

Lördag 8 juli SM-dag 3
Två seglingar var planerade och mästerskapet avgjordes redan i den första. Vinnaren blev Apelsinen med Pontus, Tomas och Anders från Uppsala. Fantastiskt bra seglat! Stort grattis! Dagens sista segling bjöd på jämn fin vind och vi njöt av att kryssa och länsa på en rak och fin bana i perfekt sommarväder där Nils Virving spikade och kom tvåa i mästerskapet. När seglingarna avslutades väntade någon timmas intensivt båtpyssel med montering av motorer och att plocka ned semesterutrustningen i IF-båtarna igen. Kvällen inleddes med en lång prisutdelning 18.00. Vi återkommer med fler detaljer om den senare. Därefter tackade våra Holländska seglare för fina seglingar och bjöd på traditionell Holländsk aperitif före regattamiddagen. Festen pågick till sent...


Spänningen släpper efter 3 dagars superfokus och en fantastiskt fin serie seglingar. Från vänster Anders, Pontus och Tomas.

Ovan på bilden är slutresultatet för IF-båt SM 2017 (se också PDF-filen i länken nedan som också visar hela besättningen)

>> Slutresultat SM 2017 Fullständig PDF

Regatta anordnad av Stockholms Segelsällskap på Björkfjärden utanför Rastaholm Ekerö. En riktig pärla vid Mälaren som lätt nås även med bil. Sommaren 2017 arrangeras IF-SM på Rastaholm.

Det var över 50 anmälda båtar till klasserna Smaragd, M30, M22, Starbåt, IF och Neptunkryssare. Bara 4 IF på startlinjen men otroliga 23 Neptunkryssare, de flesta transporterade på kärra från när och fjärran. Varje klass hade sin egen start, vilket innebar luft och ledigt för oss IF-seglare. Som vanligt var regattan en fantastisk bra arrangemang och Vinden var ljum och solen strålade. Är det verkligen höst undrade vi?

Själv  seglade jag i t-tröja trots kryss i den byiga vinden, mellan 6 och 9 sekundmeter på söndagen, lördagen var varmare med vindar från 0 till 5 sekundmeter. Här lite om hur jag ( LeIF) upplevde seglingarna från sittbrunnen och på fördäck i SWE 85:

20160910 105118

Första racet på lördagen var det knappt någon vind så det racet tog tid, nästan 2 timmar. Det var en tålamodskrävande segling med lite vindilar som dök upp lite här och var på fjärden. Stundtals hängde många spinnaker utan att fylla.Vi tog oss först i mål mycket på grund av att närmaste båt, Pryda Mari, OIF:s egen båt, missade banan lite och vi hade "turen" att hitta en liten vindil på slutet av sista länsen. Nytt för i år var att startlinjen och mållinjen låg på olika sidor om startbåten. Pryda tänkte sig en länsmålgång över mållinjen istället för att runda länsmärket och tappade därmed ledningen.

20160910 105932

Till race två kom en härlig och jämn vind från väster in på Björken på runt 4 sekundmeter. SWE 85 gick bäst på kryssbogarna gentemot Pryda. På länsarna var det tvärtom. Troligen gav våra nyare segel större utslag på kryssarna i andra racet då vinden hade ökat.

Att Pryda gick klart bättre på länsarna båda dagarna tror jag kan bero på hur bottnarna på båtarna ser ut. Besättningen sa dock att de inte tvättat botten speciellt inför denna helg men jag misstänker ändå att bottenfärgen på Pryda ger en halare yta jämfört med SWE 85s lite strävare. Strävare på grund av att endast Hempels grundfärg lagts på än så länge.  Påväxningen är enorm där jag ligger på Mälarsidan i Södertälje, tvättningen veckan innan regattan med högtryckstvätt och skurborste lämnade ändå störande spår av beväxning.

En skillnad på länsen var också att Pryda länsade med genuan uppe, var det taktik eller gav gastarna upp att hissa och hala det krånglande fallet?

20160910 115729

Första dagens avslutande regattamiddag i form av buffé satt perfekt, ja inte bara beroende på att sjön suger utan den var god och riktigt bra, även för en halvvegetarian. Sen var det dags att natta sig i Rastaholms vandrarhem, vilket hade överraskande fräscha rum i det barackliknande huset. Allt var rätt nyrenoverat och det var inga problem att somna. Dock fanns det även ett gäng på svensexa som höll igång på småtimmarna så det tog väl en timme innan det lugnat ner sig igen.

middag2

middag1

Morgonens dimma blåste bort tidigt men båten dröp av fukt då det var dags segla ut för dag två.

Söndagen bjöd hårdare vind från syd än gårdagens från väst, men varmt precis som i går. Vinden var nog aldrig under 5 meter och i byarna upp mot 9, men kanske mest ungefär 8 i byarna, rätt lika i båda racen, så det gick undan. Vind från syd innebar att vågorna inte blev så höga i skydd av högt land, så vi kunde sitta torra uppe på relingen, å andra sidan en hel del vrid hela tiden.

Våra starter fungerade "perfekt" även denna dag, rundningarna lika så. Ja, en och annan miss inkasserade jag visserligen på fördäck, men i stort sett gick det bra. Sedan är det för mig en fröjd få segla med Lasse och Tiina Andersson. Ja, faktiskt en njutning att få denna möjlighet och lika stor upplevelse som att få vinna.
Lasse vid pinn och Tiina som mellangast trimmade spinnakern. Jag var på fördäck och vid genuan.

Vi knep första platsen i första racet dag två med någon eller några båtlängder, men det kändes som våra segel inte hade lika stort positivt utslag på kryssarna som under race två på lördagen, så Pryda kom nästan helt ikapp på länsarna.

unnamed

Tiina o Lasse kastar oroliga blickar upp mot spinnakern. 
Pryda närmar sig med stormsteg.
Stefan surrar på bra med sin geting
Och Giulio har fått upp stora blå 

höstrasta2

Pryda ger sig inte, nu på väg sällskapa med oss i sittbrunnen.

Stefan Lillieborg i SWE 1161, som seglade hela helgen med bara en gast, körde utan spinnaker första varvet och på andra tror jag det strulade i början vid uppsättningen. Stefan hade dessutom en ny gast, en tuff och entusiastisk tjej, som gör i stort sett sin första seglingssäsong. Hon har i år börjat gasta med en annan tjej i en Scampi, och nu alltså för första gången med som gast i en IF, en kvälls träning i en klubbsegling hann de få i alla fall. Giulio Mola i SWE 2241 trea och Stefan fyra.

Vinden var kanske lite hårdare i race två dag två. Redan efter första länsen låg vi efter Pryda vill jag minnas, och rundade efter dem även efter andra kryssen, flera båtlängder, men nu var det vi som tog in på dem på sista länsen fast de hann runda före med oss precis i häcken så det blev lite dramatik i rundningen. Sådant som piggar upp som Lasse sa. Inga misstag vid rundningen och vi hann inte ikapp dem på sista lilla korta kryssen upp till mållinjen. Pryda var några båtlängder före oss.

Stefan hade nu fått ordning på spinnakerseglingen så han knep tredje platsen. På söndagen fick även Giulio klara sig med bara en gast, och det strulade en hel del för dem i sista racet.

Första kryssen i sista racet seglade Stefan fantastiskt bra så fältet var rätt samlat. Sedan fungerade spinnakerseglingen bra på båda länsarna, bra jobbat i den hårda vinden med bara en gast som gjorde sin första spinnakersegling veckan innan!

Gastarna på Pryda var gamla erfarna IF-seglare som seglat med Lasse Grade’ns Viola många år, Kjell Strand och Martin Gradén. Nu hade de en IF-nybörjare vid rodret, Robert Westerlind, som dock seglat och tävlat mycket i sin egen båt. Strong debut där! Kanske har vi vunnit två nya IFseglare efter den här helgen, hoppas det !!

20160911 150627

Segla vackert med IF hälsar leIF Jangren i SWE 85

Resultaten finns här http://www.stockholmssegelsallskap.se/resultat/


År 2017 v 27 arrangeras IF-SM på Rastaholm, välkomna dit!

Huyndai Cup som gick den 27 augusti är en populär SRS-tävling och i år var det 4 IF-båtar som deltog. Lars Gradén och Andrea Christensson berättar om dagen...
- Attans vad svårt det är att slå Apelsinen! I alla år som Viola har deltagit i tävlingar har vi bara lyckats komma före någon enstaka gång. Men vi kommer inte ge upp och den här gången var det inte båtfarten som avgjorde. Hyundai Cup är en kappsegling som seglas varje år i slutet av augusti utanför Nynäshamn. Man skulle kunna säga att det är en skärgårdsbana men mest är man ute på havet. Vattnet mellan Nynäs och Nåttarö är öppet och här rundar vi prickar hit och dit. Är det sydligt eller sydväst är det bara Mällsten som stoppar vågorna som rullar in över Mysingen. I år blåste det västlig vind, men det var hårt. Vindarna varierade mellan 8-17m/s så det byggde på en hel del vågor trots att Järflottalandet sticker ut söderut mot Öja/Landsort.

HC2016.1
I kölvattnet på Pontus Rosberg med besättning i Apelsinen i som kom på en fin 6:e plats totalt i Huyndai cup.

Tävlingsledningen har ett trackingsystem som loggar alla båtar som laddat hem en app och låter den sända under tävlingen. Viola loggade 13 knop som mest och seglade 6 knop i medelhastighet så det var bra tryck hela racet. Ett 30-tal båtar bröt tävlingen och åtminstone ett mastbrott fick vi se. Violas cunningham till genuan small av, som tur var i slutet av de 33 distans som vi seglade. Lelle, Violas fördäckare, fick agera schackel en halvtimme den sista biten in i mål. Den som nu undrar hur en mänsklig schackel arbetar kan titta på tävlingens hemsida, där det ligger flera timmar refererad seglingsfilm. Händelsen uppmärksammas ca 3 timmar och 30 minuter in i filmen. Det här är en rolig tävling, och jag kan varmt rekommendera andra IF-seglare att delta. Fyra IF-båtar var med; Apelsinen, Viola, Vitamin och Mi och vi seglade i mål i den ordningen om man inte räknar de andra ca 160 startande. Vi är nöjda med vår 16:e plats i totalen. Det är många namnkunniga seglare på plats. En A22 tog hem förstaplatsen och den bil som förstapriset består av. En kvinnlig rorsman i denna grabbiga värld visar att det inte har någon betydelse hur det är med den saken. Stort grattis till Hummingbird som A22:an heter. Bland all kolfiber, aramid, planande konstruktioner och rutinerade besättningar kan vi konstatera att IF-båten är slagkraftig. Skälet till det kan man tala om länge. Men det som vår vän Fredrik Thörn sa på bryggan dagen efter tävlingen är nog ett av svaren: ”Vi som seglar entyp får hela tiden kvitto på vad som är rätt och fel i hanteringen vår båttyp”. En annan förklaring är att det är lättare med en mindre besättning att bli samtrimmad.
HC2
Lars, Andrea och Lelle på Viola 3063 efter en intensiv dag på Mysingen...

HC3
Thore, vår goda IF-seglarvän från Nynäs, gjorde såsom tidigare år oss lyckliga efter målgång. En dignande korg med kräftor, korgar, bubbel, öl och snaps dukades i båtens lilla sittbrunn. Det var inte bara hungern som gjorde maten välsmakande, utan det som han lagat var otroligt gott. Inramningen med alla tävlingsbåtar, sol, och trevliga människor runtomkring blev en fin uppstart till kvällens festligheter. Liveband, krogar, prisutdelning mm tog ut sin rätt framåt småtimmarna och då var det rätt skönt att åla in i förpiken på IF:en och jag tror jag somnade innan huvet nådde kudden. Lars Gradén med besättning på Viola 3063

>> Huyndai cup resultat och film
>> Trashtalk o eftersnack Huyndai cup

Gäddisregattan 13-14 augusti bjöd på en riktig seglarfest! Solen sken och vindarna var med oss, segling när den känns som bäst. Jag var ett tag tveksam till att ställa upp eftersom mina seglarkompisar Andrea och Magnus var upptagna på annat håll. Vi vann ju IF-klassen här, förra året och seglar riktigt bra tillsammans. Skolstart och helgjobbande fru gav mig huvudbry, men min pappa Hans Rundström ville följa med. Fredrik Wigelius som vanligtvis seglar Primula SWE 1928 ville också haka, men hade bara möjlighet att vara med på lördagen. Vi bestämde oss att segla ut båten på lördagen och bara vara med under bankappseglingen på Trälhavet. Transporten från Gäddviken med storsegel om motor gick snabbt 2 tim & 30 min och Janne Jäberg lämnade över seglingsföreskrifterna direkt från startbåten.

Gäddisregattan tycker jag är fin på flera sätt, för det första så går både banseglingen och distansen på områden som kan ge fin vind och inte så mycket båttrafik som stör. Trälhavet är tillräckligt stort för stadig vind och en rejäl kryss, men samtidigt finns områden med mindre vind och vindvrid. Perfekt för bansegling!. För det andra, så tävlar vi mot vår egen IF-klassbåt, men man tar tiden på varje båt så att vi får en en slags SRS kryss-länsbana så att vi tävlar mot alla båtar. För det tredje, så är stämningen fantastisk på Lilla Skratten, bastun efter seglingarna och festen på kvällen är två höjdpunkter!

I första startfälten gick Smaragd, Sveakryssare och större båtar iväg. Det var en kort kryss från startlinjen mot märket och det var knepigt för oss att bedöma om båtarna som valde vänster sida vs höger sida fick någon fördel. IF-båtarna startade ihop med Mälar 22 (som är ca 6% snabbare enligt SRS). Vi gjorde en fin 1:a start mot de andra IF-båtarna, men hamnade i störd vind mellan två M22 så vi slog ut för BB mot högerkanten. Det var bra för vi fick segla i fri vind, korsade mitten på banan och kunde fortsätta en bit och sedan gå direkt på layline mot kryssmärket. Det går ju riktigt bra, vi rundar som 2:a båt och först bland IF-arna, men Nerthus och Sofia är inte långt bakom och efter lite spinnakerstrul vid hissning har vi tappat vår ledning. Efter en lång läns, där vi går så platt vi vara kan så leder vi fortfarande men Lotta Friman i Nerthus har skaffat ett överlapp på insidan, så vi tar ned spinnakern tidigt, minskar farten och ger henne innerplats och hoppas på att hon ska göra en halvdålig rundning så att vi kan peka upp i luckan mellan Nerthus och länsmärket. Hon gör en perfekt rundning och vi seglar 3 båtlängder i den störda vinden, precis bakom. Vi försöker slå oss fria men Nerhus täcker fint hela vägen, till en början aktivt men ju längre racet går så ökar avståndet och de kan nöja sig med passiv täckning. Vi blir 2:a bland IF-arna och 7 totalt av 17. Helt ok...

I andra race så startar går vi tidigt mot högerkanten. Vi befinner oss långt ut på kanten så vi slår tidigt mot mitten och hamnar 10 båtlängder i lä om kryssmärket. Vi gör en kort sträcka för BB och slår precis före zonen in under layline till SB. Det kommer tre M22 för SB tätt bakom och vi ropar plats för rundning och lovar riktigt högt, seglen fladdrar i förliket men vi "blyar oss runt" som Ulrika By brukar säga och klarar märket. M22 längst fram ropar och är irriterad eftersom de tvingats hålla undan och lova de också, men vi har inte brutit mot någon regel. Nerthus och Sofia är nu tätt bakom men vi länsar bra och rundar länsmärket som 1:a IF. Det går bra, men det är långt kvar. Vi gör misstaget att inte täcka Nerthus bakåt och genom ett trollslag så är de plötsligt 100m i lovart om oss! Vad hände? Vi gick mot högerkanten och de gick mot vänsterkanten vi måste ha seglat i ett motvrid, utan att tänka på det och de sparade in de graderna vi förlorade och vann lika många grader därtill eftersom de seglade för andra bogen. När vi rundar ligger Sofia några båtlängder bakom och när vi rundar länsmärket för sista gången så är de tätt bakom. Sista kryssen mot målgång så ligger vi jämnt mot Sofia, först leder vi, sen får vi gå bakom dem när de seglar för SB och nästa gång vi möts (vi från högerkanten och Sofia från vänsterkanten) så ligger de hopplöst långt i lovart om oss. Bra seglat Guiloi! Vi slutar som 3:a bland IF-arna och 11 totalt.

Dagens tredje och sista race går ungefär på samma vis förutom att Nerthus har seglat upp sig och får en lucka redan efter första länsen. De fortsätter täcka oss och Sofia. Vinden har mojnat lite så vi flyttar fram skotpunkten för genuan mellan slagen. Vi seglar på och gör våra bästa manövrar för dagen, slag, rundningar, sättningar och nedtagningar av spinnakern, allt flyter. Visst kan jag gruva mig lite över de missar vi gjort och fundera på om vi vunnit om vi inte gjort misstagen, men å andra sidan har säkert våra seglarkamrater också strulat lite, så det jämnar ut sig. Vid kappsegling med IF-båt seglar alla i princip lika fort och det gäller att göra så få misstag som möjligt. Solen värmer riktigt skönt och efter målgång vinkar vi av våra seglarkamrater seglar förbi startbåten och tackar för en fint arrangerad tävlingsdag. Det blir kycklingmacka och mellanöl när vi sätter kurs mot Waxholm och Gäddviken. När vi kommer fram och förtöjt är det kväll. Vi har seglat i 12 timmar från 07-19, vilken härlig sommardag!

IMG 2481
Fredrik och Hasse kopplar av efter banseglingen i Filijokus Swe 2719

IMG 2478
Spinnakern tas ned i förluckan. Alla gajar går under genuan, även fallet som fixeras efter nedtagning bakåt med ett snabblås så det inte är i vägen på kryssen.

Under söndagen var det distanssegling. Mycket jämt mellan IF-båtarna berättar Tiina Andersson. Kolla in resultaten på SSG´s hemsida...
>> Gäddvikens segelsällskap Gäddisregattan resultat

Seglarhälsningar Martin Rundström

Karin Charlotta Hårdings berättelse
En rapport från IF SM i Skärhamn. Vi hade tre dagar med sol och stenhård västlig vind 10-12 m/s. Den norra banan i Krossefjorden användes. Längst inne i viken var det friska byar men inte så mycket sjö, längst ute vid kryssmärket hävde dyningen lite härligt Atlant-aktikt så IFarna kändes mer som jollar. Starterna var täta och vattnet kokade av stävar. Mycket vackert med gröna vågor och vitt skum och snygga båtar. Sedan var det hårdvindstrim med sträckt akterstag och skotvagnen ner som gällde. Så tog sig alla runt efter förmåga och kunde inspireras av täten som även balanserade med surfande spinnakergångar på länsen oavsett vind (vi bara spirade genuan utom två gånger som det lättade ur lite och spinnakern vågade sig fram). På kvällarna var det supergod buffé i segelsällskapets hus med utsikt över hela Skärhamn och havet. Sällan har man träffat så många snälla, generösa glada människor på en gång. Vi på sladden fick massor med trimtips och peppning.// Nu ska vi bli lite snabbare till nästa SM, i Mälaren! I alla fall ska vi komma och kämpa och delta i seglarfesten! 
Priset för största prestationer som nykomling i IF-klassen gick till SWE1489 med Karin Hårding, Maria Shearer och Linda Dahl.

Tiina Anderssons berättelse
Lasses och min resa började i Önnered med Bengt Cederblads båt SWE1094. Vi fick uppleva en resa genom den vackra skärgården på västkusten med den bästa guiden som man kan tänka sig. Som kappseglare blir det mest flaggor, bojar och konkurrenter som man ägnar sig åt. Men nu fick vi se Marstrand, Klädesholmen och Jungfruhålet. Väl framme i Skärhamn fick vi ett mycket trevligt bemötande av arrangörer och medtävlare. Tävlingsbanorna lades på Krossefjorden pga vinden och vågorna. Det var ett klokt beslut, tyckte vi som deltog. Bilderna får berätta resten. Resultatlistan finns på Tjörns SS


Tro, hopp och kärlek. Claes Hakes monumentalverk i havsbandet.


Lasse Andersson trimmar spinnaker norr om Jungfruhålet.  


Trimning av master. I förgrunden Anders Ewerts IF 222 som har röd mast, bom, rorkult och tampar.


Vinnarbåten Qing. 


Christer Wallsten med besättning kopplar av vid insegling till hamnen.


Långedragsseglare med Anders Ewert vid rodret i SWE 222.

sm2016 13
22 IF-båtar låg samlade vid bryggorna i Skärhamns gästhamn på Tjörn.


Pendlande spinnakrar i de stundom hårda vindbyarna. Det gäller att styra med under spinnakern. I förgrunden Martin Rundström Swe 2719 i lånebåt Galatea.


Uppsalabåtarna lastade & klara för återfärd till Uppsala.


Prisutdelning. 


Vinnarna SM 2016! Jonas Länje, Peter Andersson, Fredrik Hörnfeldt!

>> Resultat SM 2016 Tjörns Segelsällskap

>> Bilder SM-Skärhamn 2016 Dropbox

Njut nu av era insatser under årets SM. Om precis 1 år,  v27 , så går ett nytt SM fast då på ostkusten, Mälaren, Björkfjärden, Rastaholm. Arrangör Stockholms Segelsällskap...