Huyndai Cup som gick den 27 augusti är en populär SRS-tävling och i år var det 4 IF-båtar som deltog. Lars Gradén och Andrea Christensson berättar om dagen...
- Attans vad svårt det är att slå Apelsinen! I alla år som Viola har deltagit i tävlingar har vi bara lyckats komma före någon enstaka gång. Men vi kommer inte ge upp och den här gången var det inte båtfarten som avgjorde. Hyundai Cup är en kappsegling som seglas varje år i slutet av augusti utanför Nynäshamn. Man skulle kunna säga att det är en skärgårdsbana men mest är man ute på havet. Vattnet mellan Nynäs och Nåttarö är öppet och här rundar vi prickar hit och dit. Är det sydligt eller sydväst är det bara Mällsten som stoppar vågorna som rullar in över Mysingen. I år blåste det västlig vind, men det var hårt. Vindarna varierade mellan 8-17m/s så det byggde på en hel del vågor trots att Järflottalandet sticker ut söderut mot Öja/Landsort.

HC2016.1
I kölvattnet på Pontus Rosberg med besättning i Apelsinen i som kom på en fin 6:e plats totalt i Huyndai cup.

Tävlingsledningen har ett trackingsystem som loggar alla båtar som laddat hem en app och låter den sända under tävlingen. Viola loggade 13 knop som mest och seglade 6 knop i medelhastighet så det var bra tryck hela racet. Ett 30-tal båtar bröt tävlingen och åtminstone ett mastbrott fick vi se. Violas cunningham till genuan small av, som tur var i slutet av de 33 distans som vi seglade. Lelle, Violas fördäckare, fick agera schackel en halvtimme den sista biten in i mål. Den som nu undrar hur en mänsklig schackel arbetar kan titta på tävlingens hemsida, där det ligger flera timmar refererad seglingsfilm. Händelsen uppmärksammas ca 3 timmar och 30 minuter in i filmen. Det här är en rolig tävling, och jag kan varmt rekommendera andra IF-seglare att delta. Fyra IF-båtar var med; Apelsinen, Viola, Vitamin och Mi och vi seglade i mål i den ordningen om man inte räknar de andra ca 160 startande. Vi är nöjda med vår 16:e plats i totalen. Det är många namnkunniga seglare på plats. En A22 tog hem förstaplatsen och den bil som förstapriset består av. En kvinnlig rorsman i denna grabbiga värld visar att det inte har någon betydelse hur det är med den saken. Stort grattis till Hummingbird som A22:an heter. Bland all kolfiber, aramid, planande konstruktioner och rutinerade besättningar kan vi konstatera att IF-båten är slagkraftig. Skälet till det kan man tala om länge. Men det som vår vän Fredrik Thörn sa på bryggan dagen efter tävlingen är nog ett av svaren: ”Vi som seglar entyp får hela tiden kvitto på vad som är rätt och fel i hanteringen vår båttyp”. En annan förklaring är att det är lättare med en mindre besättning att bli samtrimmad.
HC2
Lars, Andrea och Lelle på Viola 3063 efter en intensiv dag på Mysingen...

HC3
Thore, vår goda IF-seglarvän från Nynäs, gjorde såsom tidigare år oss lyckliga efter målgång. En dignande korg med kräftor, korgar, bubbel, öl och snaps dukades i båtens lilla sittbrunn. Det var inte bara hungern som gjorde maten välsmakande, utan det som han lagat var otroligt gott. Inramningen med alla tävlingsbåtar, sol, och trevliga människor runtomkring blev en fin uppstart till kvällens festligheter. Liveband, krogar, prisutdelning mm tog ut sin rätt framåt småtimmarna och då var det rätt skönt att åla in i förpiken på IF:en och jag tror jag somnade innan huvet nådde kudden. Lars Gradén med besättning på Viola 3063

>> Huyndai cup resultat och film
>> Trashtalk o eftersnack Huyndai cup{jcomments on}