IF-båten är idag mer prisvärd att köpa än någonsin tidigare!

På blocket finns idag 17 IF-båtar till salu från 18000 till 45000 kr. Känner mig osäker på om jag ska skratta eller gråta åt att priset på båten är så lågt? Att jag köpt min båt för 50000 för 8 år sedan och därtill lagt ned en ansenlig summa på förbättringar, ny motor, rigg och segel får mig nästan att känna mig en smula bekymrad, men å andra sidan så kommer jag inte sälja min båt. Jag ser inte min båt som en investering utan något mer som en livsstil. Om jag räknar av 50000 kr på 10 år så blir det en kostnad på 5000 kr per år, lika mycket som vinter och sommarplats kostar ungefär. Om jag nu skulle vilja sälja den så blir ju inte årskostnaden speciellt stor över tid.

Det positiva med att priserna gått ned är att nya yngre seglingsintresserade enkelt kan börja segla, utan att behöva ta lån för att finansiera båtköpet. För några veckor sedan blev jag kontaktad av en ung kille som seglat en hel del tidigare, men haft ett uppehåll. Han ville nu återuppta seglingen både med sin flickvän på semestern och på helger, men också för att han blivit intresserad av att börja tävla och hänga med andra IF-seglare. Vi seglade en liten lokal SRS regatta med 8 deltagare och det blev en riktigt trevlig segling...
2016 Filijokus hostregatta

Filijokus i höstregatta runt Kungshatt, Mälaren i lättvind hösten-16. Inte mycket vind, men vi hade en fin, solig dag och vann faktiskt regattan också.

Efter en vecka hade han tittat på två olika IF och köpt en med fin rigg, däcksutrustning som anpassats till kappsegling, fin botten och ok semerstersegel för mindre än 20 000 kr. Men vad skiljer mellan ett fint exemplar som är topprustat mot en IF som behöver mycket underhåll? Underhåll och pyssel med båten kan ju låta charmigt men kostar både i tid och pengar? En epoxybehandling tar mycket tid, och då menar jag mycket tid! Epoxyn och allt materialet kostar nog också minst 5000kr. Det verkar ju då vettigare att köpa en båt vars ägare redan fixat botten till toppskick. Nya segel kostar ju också en hel del och då kan det vara bra om båten har både semestersegel och nyare tävlingssegel. Kanske kan det vara bättre att köpa en mer fixad båt till högre pris?

218566 1924312581784 3990870 o

Filijokus slipad och klar för epoxy 2011. Många timmars slipning. All färg samlades upp via damsugare och det blev 2 stora kassar med färg. Mycket jobb, men det var det värt!

Vad ska man tänka på inför köpet av en 40 år gammal IF-båt?

IF-förbundet har köptips. Läs dem men ring också någon i din lokala IF-klubb så kan ni diskutera. Mitt nummer finns under Styrelsefliken på OIF´s sida. Ring mig om du har frågor! Mycket av det som står på förbundets sida är tillgängligt för alla, men vissa artiklar kräver att du är medlem och loggar in med lösenordet som du får när du blir medlem. För att kunna läsa "köptips" så måste du vara medlem. På förbundets sida finns också "IF-båten en sanslöst bra förstabåt" den artikeln är tillgänglig även om du inte är medlem.


>> IF-förbundets köptips och checklista inför IF-båtköp (logga på IF-förbundets sida för att läsa).

>> IF är en sanslöst bra förstabåt

IF-båten bra för både familjesegling och kappsegling

Vår båt är ju fantastiskt trygg och trevlig att segla när barn är med! Hittade ett gammalt foto från midsommarhelgen 2011 där jag påminns om att familjesegling är underbart även om det krävs att man hela tiden håller koll på att småttingarna håller sig kvar i båten...
272178 2078581118401 5009021 o

Östra saxarfjärden 2011 och Erik 1.5 år börjar få svårt att sitta still efter några timmars segling...

Vilka tips skulle du vilja ge inför IF-båtköp? Kommentera nedan om du vill!

Seglarhälsningar Martin Rundström{jcomments on}